Uzun bir zamandır yerel market zincirleri müşterilerim oluyor. Ya onlara yönelik çözümlerin olduğu ya da tanıtımları ile ilgili işler yapmam gerektiği için yerel marketleri yakından tanıyorum. Yapılarını, şubelerini, yerlerini, yönetim kadrolarını, perakende organizasyonlarını takip ediyorum.
FMCG ve marketler için bir portal olan Ortakalan’nın verdiği iki araştırma sonucunu sizlerle paylaşmak isterim.
1) Dünyanın önde gelen bağımsız marka değerlendirme şirketi Brand Finance’nin açıkladığı rapora göre, Wal-Mart en değerli global marka konumuna yükseldi.
Amerikalı perakende devi Wal-Mart geçen sene 3. sırada yer alıyordu. 2008 yılında 40.6 milyar dolar ile ilk sıraya yerleşti.
Listede ilk 5 şu şekilde:
Wal-Mart – 40.6 milyar dolar
Coca-Cola – 32.7 milyar dolar
IBM – 31.5 milyar dolar
Microsoft – 30.8 milyar dolar
Google – 29.2 milyar dolar
2)
1 Eylül 2009 – 1 Kasım 2009 döneminde 10 ve üzeri mağaza sayına sahip olan toplam 85 market zincirinin bir kısmının sahip oldukları toplam mağaza sayılarına göre sıralanışları yukarıdaki gibidir. Eylül – Ekim 2009 döneminde Türkiye’deki 10 market ve üzeri perakende zincirlerinin toplam sayısı 7764’e ulaştı.
Bu rakama dikkat, 10 market ve üzeri zincirlerin sayısı yedi binden fazla.
PERDER gibi perakendecileri bir araya toplayan derneklerde son zamanlarda “Acaba birleşerek daha güçlü, küresel bir marka çıkarabilir miyiz?” konusu konuşuluyor. Market zinciri yöneticilerinin bu tip bir birleşmeye hemen atlamayacakları açık. Bu nedenle Fayda A.Ş. kurularak bir test sürüşüne çıkıldı. Fayda A.Ş. 72 yerel market zincirinin tüm ülkede oluşturduğu yeni markanın adı. Kaliteli ürünler, avantajlı fiyatlar ve geniş bir dağıtım ağının baz alındığı Fayda A.Ş’nin bünyesinde 17 ilde merkez deposu, 31 ilde 979 şubesi bulunmakta. Daha da büyüyeceği kesin.
Yerel marketlerimizin bir araya gelmesi onlar için de önemli. Son 3 yılda girilen ekonomik kriz batağından çıkamayan, satılan, batan birçok zincir oldu. Bir kısım zincirler ise krizden büyüyerek çıkmayı başardı.
Yerel market zincirlerinin birleşmek için çok istekli olmadığı belli ama birleşerek yeni bir marka oluşturmak fikri çok anlamlı. Şimdilik çok uzak gibi görünse de ülkemizden de bir Wal Mart çıkması olası.
Rakamlar çok şaşırtıcı. Acaba Wal Mart'ın kaç ülkede kaç şubesi var? Acaba bizim market zincirlerinin marka değerleri neler? İnsanın aklına hemen bu sorular geliyor karşılaştırmak için. Bunları da yayınlarsan tam olacak Arzucum 🙂 Meral
Wal-Mart ABD'de 2008'de 4000'e yakın şubesiyle biliniyor. Diğer ülkelerdeki yapılanmaları ile sayının 5.000'i bulduğunu tahmin edebilirim.
Bizim ülkemizdeki marketlerin marka değeri konusunda bir kaynak yok. Bunu sorduğum birkaç uzmandan net yanıt alamadığım için tahmin veremiyorum. Ama biliyorum ki Wal-Mart kadar olmasakta büyüme konusunda önümüz açık.
Sorular için teşekkür ederim Meral.