Uzun bir zamandır yerel market zincirleri müşterilerim oluyor. Ya onlara yönelik çözümlerin olduğu ya da tanıtımları ile ilgili işler yapmam gerektiği için yerel marketleri yakından tanıyorum. Yapılarını, şubelerini, yerlerini, yönetim kadrolarını, perakende organizasyonlarını takip ediyorum.
FMCG ve marketler için bir portal olan Ortakalan’nın verdiği iki araştırma sonucunu sizlerle paylaşmak isterim.
1) Dünyanın önde gelen bağımsız marka değerlendirme şirketi Brand Finance’nin açıkladığı rapora göre, Wal-Mart en değerli global marka konumuna yükseldi.
Amerikalı perakende devi Wal-Mart geçen sene 3. sırada yer alıyordu. 2008 yılında 40.6 milyar dolar ile ilk sıraya yerleşti.
Listede ilk 5 şu şekilde:
Wal-Mart – 40.6 milyar dolar
Coca-Cola – 32.7 milyar dolar
IBM – 31.5 milyar dolar
Microsoft – 30.8 milyar dolar
Google – 29.2 milyar dolar
2)
Bu rakama dikkat, 10 market ve üzeri zincirlerin sayısı yedi binden fazla.
PERDER gibi perakendecileri bir araya toplayan derneklerde son zamanlarda “Acaba birleşerek daha güçlü, küresel bir marka çıkarabilir miyiz?” konusu konuşuluyor. Market zinciri yöneticilerinin bu tip bir birleşmeye hemen atlamayacakları açık. Bu nedenle Fayda A.Ş. kurularak bir test sürüşüne çıkıldı. Fayda A.Ş. 72 yerel market zincirinin tüm ülkede oluşturduğu yeni markanın adı. Kaliteli ürünler, avantajlı fiyatlar ve geniş bir dağıtım ağının baz alındığı Fayda A.Ş’nin bünyesinde 17 ilde merkez deposu, 31 ilde 979 şubesi bulunmakta. Daha da büyüyeceği kesin.
Yerel marketlerimizin bir araya gelmesi onlar için de önemli. Son 3 yılda girilen ekonomik kriz batağından çıkamayan, satılan, batan birçok zincir oldu. Bir kısım zincirler ise krizden büyüyerek çıkmayı başardı.
Yerel market zincirlerinin birleşmek için çok istekli olmadığı belli ama birleşerek yeni bir marka oluşturmak fikri çok anlamlı. Şimdilik çok uzak gibi görünse de ülkemizden de bir Wal Mart çıkması olası.