Uzun zaman önce Fikri Türkel Hocamdan bir mail almıştım. Bir çıktısını alarak, eve gelmiş ve blogdan yazmak istemiştim. Ama öylece kalmıştı. Şimdi yazıyı sizlerle paylaşmadan önce, sizi bir şahsiyetle tanıştırayım.
Profesor Dr. Tevfik Dalgic
Teksas Universitesi-Dallas Isletme Fakultesi, Organizasyon, Strateji ve Uluslararasi Isletmecilik Bolumu Ogretim Uyesi Teksas, ABD
1944 yilinda Nevsehir’de dogdu. Nevsehir Lisesi Fen Kolunu bitirdikten sonra Orta Dogu Teknik Universitesi Isletmecilik Bolumunden mezun oldu. Askerligini yedek subay olarak Jandarma Genel Komutanligi Basin ve Halka Iliskiler Bolumde yapti. Ogrencilik yillarinda basladigi gazetecilik yasamini askerlikten sonra da TUBITAK’da surdurdu, endustriyel enformasyon uzani olarak calisirken Bilim ve Teknik Dergisi sorumlu mudurlugu yapti. ODTU Isletmecilik Bolumunden ilk Master derecesi (MBA) alanlardan birisi oldu. Daha sonra Ankara Iktisadi ve Ticari Ilimler Akademisinde Doktorasini tamamladi.
1980 yilindan itibaren Irlanda’da Dublin Universitesi Trinity College’de ogretim uyesi olarak calismaya basladi. Iki yil sonra da Dublin Teknoloji Enstitusu Isletmecilik Kolejine gecti. 1990 yilina kadar tam zamanli olarak Iletisim ve Medya Bolumu Baskanligi yapti. 1990-1995 doneminde Irlanda’dan izinli olarak Hollanda’a Maastricht Management School ve Henley Managemet College Hollanda subesinde Pazarlama ve Uluslararasi Isletmecilik Profesorlugu yapti,Master ve Doktora programlarinda Arastirma Mudurlugunu yuruttu. 1995-1997 doneminde Irlanda’da Dublin Teknoloji Enstitusu Isletmecilik Fakultesi Isletme Yonetimi ve Muhasebe Yuksek Okulunda Mudurluk yapti. 1997’de Ingiliziz Sheffield Universitesi ile Hollanda’daki Hogeschool van Utrecht tarafindan kurulan Utrecht Business School’da mezuniyet sonrasi Dekanlik gorevini yuklendi ve MBA programinin akademik kalitesinden sorumlu oldu, tez yonetti.
2000 yili Ocak ayindan itibaren de Teksas Universitesi-Dallas Isletmecilik Fakultesinden yapilan bir is teklifini kabul ederek oraya yerlesti. Halen ayni fakultede Strateji,Pazarlama ve Uluslararasi Isletmecilik Profesoru olarak calismaktadir. Tevfik Dalgic Irlanda’da iken Hurriyet ve TRT muhabirligi yapti. Hollanda’da iken de Gunaydin ve Cumhuriyet muhabiri oldu. Radikal gazetesinde haftalik Pazarlama Notlari” baslikli kose yazilari yazdi. Halen Surekli Sari Basin karti hamili olup; Dordunkuvvetmedya.com, Internetajans.com ve ABHaber.com sitelerinde kose yazilari yayinlanmaktadir. Profesor Dalgic’in Ingilizce ve Hollandaca basilmis kitaplari ve toplam 50 ye yakin yayimlanmis makale ve konferans tebligleri bulunmaktadir. Amerikan ders kitaplarinda kendisine atifta bulunulan bilim adamlarimizdan birisidir.
Dalgıç Hoca,”Handbook of Of Niche Marketing” (Niş Pazarlamanın El Kitabı) kitabının editörlüğünü yapmış ve her zaman büyük olana odaklanmak yerine küçük eylemlerle büyümeyi sağlamanın önemine değiniyor. “Başkasının ilgilenmediği alanı kendinize iş edinin” önerisinde bulunuyor ve devam ediyor, büyük kitlesel pazarlar yerine, belirli bir ihtiyacı olan spersifik müşterilere yönelerek başkalarının yapamayacağı alanlarda uzmanlaşmanın kazançlı olabileceğini söylüyor. Müşteriyi faaliyetin temelinde tutmanın pazarlama açısından artık vazgeçilmez olduğunu, küçük şirketlerin çok küçük düzeydeki müşteri gruplarının ihtiyaçlarından yola çıkarak, farklı niş pazarları yaratabileceğinin altını çiziyor. Büyük firmaların ise homojen gruplarla başlayıp, bireysel düzeyde farklılaşan ürünler geliştirebileceğini belirten Dalgıç, niş pazarlarını uluslararası hale getirme sürecinde ilgili bölgenin hukuksal, tarihsel ve kültürel özelliklerine uyarlanması ile ürünlerin pazarlanabileceğini belirtiyor. Dünyada niş pazarı yaratan büyük şirketlere örnek olarak Body Shop(Bir ara Anita Roddick ile ilgili bir yazı yazacağım. Unutmazsam tabi:)), ayrı ayrı küçük kişi gruplarına hitap eden yüzlerce ürünü olan Johnson&Jonhnson ve eve teslim pizza sistemini başlatan Domino’s Pizza’yı örnek veren Hoca, Türkiye için de niş pazar oluşturabilecek pazarlar konusunda ipuçları veriyor. Türkiye’de başkalarının ilgilenmediği bir alanda, müşterilere cevap vermek amacıyla geliştirilen tesettür giyim, sadece göz ve diş hastalıkları konusunda hizmet veren hastaneleri, medya sektöründe de Referans’ın dar bir kitle olsada yoğun yönelimi ile ekonomi ve iş dünyasına hizmetini örnek gösterdi. Son olarak niş pazar yaratma konusunda 12 adım öneriyor. Hoş ben bu tip maddeli kitap ya da konulardan pek hoşlanmam ama bunlar oldukça manidar.
1) Önce kendinizi tanıyın
2) Müşterinizi tanıyın
3) Rakiplerinizi tanıyın
4) Bulunduğunuz çevereyi tanıyın
5) İhtiyaç duyulan ama başkalrının ilgilenmediği bir alanda “niş” fikri geliştirin
6) Niş’in ilgi duyulan, o alanda benzeri olmayan bir özellikte olmasını sağlayın ve bu işten keyif alın. ( Bu maddeyi okurken Sevgili Melih Arat’a ve programı olan Sıradışı Yaşam Becerilerine atıfta bulunmak istedim. Bu maddeyi kolaylaştırmanın yolu, aslında çok zor değil.)
7) Uzmanlaşın
8) Niş ürününüzü farklılaştırın
9) Niş ürününüzü çoğaltın
10) Niş’inize hakim olun
11) Pazar odaklı olun.Pazar konusunda sürekli bilgi sahibi olun.
12) Hedefinizi sürekli büyütün
Comment here